Lake titicaca og La paz, kontraster i verdensklasse

Etter en noe trøblete busstur, med blant annet punktering og muligens litt bestikking, kom vi oss til Puno, vårt siste stoppested i Peru før vi skulle til Bolivia for å nå øke deres BNP. Puno er Perus "port" til "Lake titicaca", verdens høyeste navigerbare innsjø (eller noe liknende). Vi kjørte lokale limoer fra hotellet til sjøen, i Puno innebærer dette en eksklusiv "sykkeltuktuk" for to som er hevet over vanlige trafikkregler. Vi hadde et semiheftig race ned mot vannet, min sjåfør var ikke best:p

lokal "limo" på vei ned mot sjøen

tjukt med alger

Da vi endelig fikk klævva oss til sjøs, ble vi introdusert til verdens kjedeligste guide. Heldigvis skulle vi bare omgås vedkommende det neste døgnet, altså 24 timer (ca). Første stopp var Uros, menneskelige flytende øyer, de gjorde sitt beste for å holde de unna Bolivia da innbyggerne på Uros ikke er innehavere av pass. Fyren på bildet inder gav oss en svært grafisk fremstilling av livet på øya og hvordan de lagde de akkompagnert av trøtte gloser fra vår nylig bekjentgjorte guide.

fet, halvstressa lokal fyr på øya si

mr. April

I skumringstimen inntok vi en halvøy noen timer utenfor Uros. Har skulle vi tilbringe brorparten av det følgende døgnet. Etter en ekstremt slitsom fotballkamp mot lokale tolvåringer (som gruva oss) samt en runde med lokalt antrukket dansing møtte vi vertsfamilien vår som skulle fø oss og gi oss tak over hodet for natten.

Fruen i huset lager middag på induksjonsovnen sin

Jeg skulle nok tatt litt flere bilder av denne affæren, men kort sagt var det hyggelige folk. Vi inntok omlag 20 000 kalorier av karbohydrater i løpet av vår 12 timers opphold der og vi kuene ut på luftetur.

Vi dro så til Puno igjen hvor vi hadde en festlig aften som en slags oppvarming til den lange, varme og oksygenfattige bussturen dagen etter i retning Bolivia og La Paz.

I la paz dro vi på sykkeltur. Vi trengte hjelm, knebeskyttelse, albuebeksyttelse og mountain bikes, jeg tror dette var fordi vi skulle ta turen ned veien til coroico. Også kjent som "Death Road", fra 4700 moh til 1200 moh, det gir deg propper i øra ass! Vi måtte i tillegg sykle/trille med bremsene på til venstre slik at bilene kunne passere oss på fjellsiden. Her er noen tusen ord mer om turen;

hoppebilde

watch your step, relativt livsfarlig sving

just hangin' out, doin' our thing

på bunnen fikk vi oss en øl, den gikk visst rett til hodet på de fleste av oss

Etter en "hadefest" med reisegruppa mi er jeg nå i gang med etappe to nedover sør-Amerika. Salt flats er bare en av tingene som venter de neste to ukene.

Hei og hopp
Jon-Leo!

Skrevet av Jon-Leo 14:21 Arkivert i Peru Tagged like death la road bolivia titicaca puno paz Kommentarer (3)

Cusco - Inca Trail - Machu Pichu - cusco

Hei igjen ass!
Etter en kort flytur fra arequipa ankom vi cusco tidlig søndag morgen. Her er det ganske høyt, rundt 3300 m tror jeg, kanskje det er derfor det er så dårlig Internett her på hotellet. Vi hadde en dag til rådighet før avreise til "sacred valley" hvor vi besøkte en liten landsby hvor de lagde alpakkagreier fra scratch. Hyggelige folk egentlig.

damene lager garn

Alpakka som står og henger

Gjennom sacred valley var vi også innom noen flere ruiner kalt noe som rimer på "sexy woman" før vi ankom Ollantaytambo hvor vi skulle tilbringe natten før vi satt i gang med Inca Trail. Mandag skulle bli dag nummer tre av seks på rad hvor vi måtte opp rundt 05.00. Mørke og kalde greier.

jeg og Hayden poser i solnedgangen over Ollantaytambo

snart klar for avgang

På vei gjennom incaenes pilegrimsrute skjedde det generelt mye saker. Det er tungt å gå i høyden og man merker virkelig oksygenmangelen når man går i oppoverbakke ved 4000 m. Høyde. Heldigvis hadde vi med oss en stor gjeng med portere, hele 21 til å varte opp oss 16 som var på tur.

Hele gjengen, inkludert portere

Porterne skulle vise seg å være veldig flinke og servicebasserte. Vaskevann og kokoate "på senga" når vi våknet, kjempemessig mat og bord med duk! Nest siste dag hadde vi til og med nybakt kake til lunsj! Det er litt vanskelig å kalle det camping, men Inca Trail var en fantastisk opplevelse med gulroten Machu Pichu i enden. Første syn av ruinene da vi kom gjennom solporten siste morgenen var veldig schpaa saker, selv den tørre sandwichen vi fikk til lunsj ( kl. 07.00) påvirket ikke stemningen. Men som det hevdes ; " et bilde sier mer enn ni hundre ord", her kommer altså noen tusen ord;

gutta på toppen ved 4215 m, andre dagen på turen

Chris med dagens antrekk; sokker i thongs, joggebukse og allværsjakke

the fab five under et tre

kake på fjellet! Syke saker, god trøst i det relativt kalde regnet. Ikke så god oppvarming til trappene ned også kjent som "gringo killers"

Etter solporten gikk vi ned til ruinene for å ta postkortbilder.
endelig fremme ved inkaruinene på Machu Pichu

Just mucking about

Hele familien foran hovedattraksjonen

Representin' i Peru, muligens verdens mest bereiste norske flagg

flott skilt på toget på vei hjem

Etter nå tre dager i cusco vender vi i morgen nesa mot Puno, det har vært tre fine dager med mye trasking, rafting og Argentinas svar på dos equis.

Xoxo, Jon-Leo

Skrevet av Jon-Leo 05:03 Arkivert i Peru Tagged cusco ollantaytambo inca_trail dos equis macu_pichu Kommentarer (0)

Inca Heartland - Sol, hoeyde og masse hyggelige folk

I gang med g-adventures´ tur "inca hearland", beklager mangel paa norske bokstaver

Se Great Latin-Asian adventure, Mexico to Nepal på Jon-Leo's reisekart.

Det begyner aa bli en uke siden jeg moette mine meddeltagere paa turen som begynte i Perus hovedstad Lima og ender i Bolivias psuedo-hovedstad La Paz. Vi er 16 stk paa turen som til sammen utgjoer overraskende nok bare 4 nasjonaliteter;

• Storbrittania
  • Australia
  • Norge
  • Sveits

I tillegg har vi en lokal, altsaa peruviansk, guide, Sebastian, som heldigvis snakker engelsk. De siste dagene har vi rukket aa gjoere vanvittig mye, dette er en kjempemesig maate aa reise paa. Siden soendag morgen har vi rukket aa gjoere foelgende ting;

• Se masse solnedganger
  • Besoekt Paracas
  • Dunebuggy i oerkenen med paafoelgende sandboarding
  • Sjekka ut Nazca lines
  • Observert en gjeng (merk; doede) mummier
  • Hengt i Arequipa a.k.a "den hvite byen". Denne badboyen av an by grenser til hele tre vulkaner
  • Tatt en tur type buss opp paa 4900 m.o.h. (nogle tynne greier den lufta der).
  • Bada i basseng oppvarmet av vulkanbassert varme, altsaa saakalt "hot springs" i Colcoa valley
  • Penetrert "Colca canyon" og sjekka ut fuglelivet der, les; kondorer. Sabla store hoens dette her

Stemninga er god og temperaturen her oppe i fjella minner litt om norsk sommer, alt er med andre ord paa stell. Her er et knippe unoeye utvalgte bilder aa varme seg paa i den norske vaarsola der hjemme;

Solnedgang i Paracas med engelskmannen Chris fra england i Storbrittanien

Alle som var toeffe nok til aa ta seg en tur i dunebuggy, jeg ble litt overrasket over at det faktisk var oerken i dette landet

Sandboarding, noen kilometer unna lurer "cerro blanco", soer-amerikas stoerste sanddyne rundt 2000 m.

Ny salgsplakat for dunebuggyen vaar

Armbilde, Meg foran en av mumiene

llama/alpacca, husker ikke helt hvilen av de, shcpaa dyr

lokal delikatesse; grilla marsvin. Minner litt om kylling

Dans paa den lokale restauranten, alle faar delta

Brorparten av oss foran en av vulkanene ved Arequipa

Armbilde; Meg og kondoren, hvem tar seg best ut i morgensola?

I morgen venter Cusco foer vi vaager oss ut paa inca trail.

Skrevet av Jon-Leo 15:41 Arkivert i Peru Tagged arequipa high paracas pig colca nasca condor altitude guinnie Kommentarer (0)

Lima - en sporty og kulinarisk opplevelse

Se Great Latin-Asian adventure, Mexico to Nepal på Jon-Leo's reisekart.

Tre dager i Lima er ikke for liten tid hvis man ønsker å få med seg det viktigste byen har å by på. Som vanlig var jeg seint ute med planleggingen og begynte først å Google "things to do in Lima" da jeg var på flyplassen i MXC. Jeg ble sendt inn på tripadvisor (reisings svar på kvinneguiden.no) hvor jeg fant meg et Peruviansk kokkekurs og en "jogging tour". Det var gøy!

Kokkekurset bestod av en tur til markedet etterfulgt av handlingen å lage fireretters/stjerners middag;
Typisk fruktdisk i Lima

her har de masse forskjellig typer bananer, minst 7!

første forrett, potetstappe, kylling og div

ceviche type klassisk

meg og meddeltagerne mine

Museo Larco var ganske ålreite greier, der var det masse prat om pre-incagreier, masse statuer og annet snacks;

håndbilde, litt vel skarpt lys der ute

stein, minte meg litt om Zelda, fikk lyst til å slå på den for å sjekke om klokka mi gikk riktig

kjipt bilde som nesten illustrerer alle krukkene de hadde de hadde 20 ganger fler enn dette

armbilde, stor fontenepark i midten av Lima.

Lørdag morgen tok jeg meg en løpetur med guiden min Erick, kjempefin tikilometer i Limas bohemområde "barranco"
bare meg
løpebilde i Lars Monsen-stil

Det var Lima, nå er jeg i gang med resten av Peru-turneen og har allerede møtt masse flotte folk
Xo
Jon-Leo

Skrevet av Jon-Leo 07:25 Arkivert i Peru Tagged lima tours museo running larco jogging kokkekurs skykitchen Kommentarer (2)

¡Adiós México, y gracias por todas las cervezas!

Se Great Latin-Asian adventure, Mexico to Nepal på Jon-Leo's reisekart.

En uke på cozumel, ei øy like utenfor playa del carmen, skulle vise seg å være ganske avslappende. Alle hadde allerede lært seg å bestille øl på spansk, men denne siste uken perfeksjonerte hele gjengen turens mest brukte setning;
"Cuatro cervezas por favor."
Å be om regninga bør det kanskje øves litt mer på. Mens Sondre tok dykkerlappen lå resten av oss stort sett og sleika sol, dog vi hadde noen dykk vi også hvor vi fikk se en del sandbunn og svømme igjennom noen huler. Sistnevnte var i grunn ganske ålreit.

armbilde fra terrassen, jeg har tydeligvis ikke mange bilder fra cozumel

Etter endt påske hadde jeg en dag aleine i Mexico by. Fordommene mine hadde gjort meg litt skeptisk til dette, men Marko forsikret meg om at det ikke er så falig her. Jeg brukte nok litt i overkant mye på et fint hotell i "centro historico", men området var trygt og fint. Det var utrolig digg med egen seng, de siste to ukene har jeg om nettene "kranglet" med Morten og Tor André om henholdsvis hvem som skal få ligge diagonalt og hvem som skal være store skje. Nordmenn og våre intimgrenser ass! Nevertheless, etter råd fra tidligere nevnte mexicaner satte jeg kursen mot castillo de chapultepec for å se på litt historie. En liten t-banetur vekk fra hotellet, pris kr 1,50, ankom jeg parken. På t-banen var største utfordring å ikke kjøpe seg noe fra de mange selgerne som tok t-banen ett og ett stopp, når jeg tenker meg om så er dette mennesker som er nødt til å betale penger for å komme seg inn på jobben sin (1,50-) eller kanskje de har adgangskort. Heldigvis for meg så hadde jeg ikke behov for hverken lommelykt, CD-er av latinomusikere, blomster eller tyggis akkurat da. Noen av mine medreisende trengte tyggis, men det var det eneste som noen trengte. Hvis jeg noen gang gir opp igeniøryrket for å selge ting på t-banen så blir det når etterspørselen på tyggis er svært stor. Jeg hadde blitt advart av hotellmannen at jeg ikke ville ha tid til å se innsiden av noe museum fordi det allerede var litt sent på dagen. Jeg gjorde derfor det naturlige og vandret mot folkemengden i en liten times tid. Jeg kom etterkvart over en flokk med mennesker som stod i ring rundt denne sjarmerende mannen;

Showklovn

Klovnen livnærte seg på å dra folk inn i ringen og få de til å gjøre flaue ting;

noen uskyldige barn som blir nødt til å danse

Jeg stod i bakgrunnen og prøvde å blende inn, jeg hadde tross alt tilbrakt to uker i sola så enkelte svaksynte vil kanskje ta meg for. Være mexicaner. Klovnen var ikke svaksynt og det tok ikke mer enn tjue sekunder før forkledningen min var avslørt og jeg stod midt i ringen og danset med nevnte klovn. Han likte tydeligvis å dra inn utlendinger da det allerede stod to japanere og en franskmann der fra før. Alle asiatere måtte selvfølgelig danse til gangnam style! Dessverre fikk jeg ingen til å ta bilder da det hele kom veldig brått på, men her er "bevis" i form av meg sammen med ballongen jeg fikk for å "frivillig" delta på danseshowet.

meg med ballongen min

Nå stikker jeg til Peru en tur, vi snakkes.

mexicansk flagg på en stor plass i Mexico city

Skrevet av Jon-Leo 09:34 Kommentarer (2)

(Innlegg 16 - 20 av 24) « Side 1 2 3 [4] 5 »