Orchha og Varanasi

Tett mellom biler, tett mellom galskapen

Se Great Latin-Asian adventure, Mexico to Nepal på Jon-Leo's reisekart.

Etter vårt våte møte med Agra og Taj Mahal satt vi oss på et tog til den lille byen Orchha hvor tempoet roet seg litt ned. Med det mener jeg kun én vannbøffel per ti biler og kun to kuer per vannbøffel og kanskje en tredjedel så mange biler/tuktuks som vanlig. I nevnte by dro vi til et tempel for å se på en haug med folk ringe med bjeller og kaste litt vann rundt, veldig viktige greier. Vi gjorde også andre ting som å spise, lære litt matlaging og se på diverse andre greier.

Vannbøffel, også kjent som biff her i landet, like vanlig i trafikken i India som rundkjøringer i Norge.

Her har jeg visst lurt inn et bilde fra Agra trur jeg. Jeg beklager dette da angjeldende reiseblogginnlegg ikke omhandler denne byen, men var å finne i forrige ukes beretninger. Nå er dessverre skaden skjedd og lagringsplassen brukt så da ser jeg det bare passende at jeg benytter meg av den. Ikke la det blitt sagt at jeg ikke tenker på miljøet, ingen unødig internettsløseri her i gården. Gudene veit at Internett står for omtrent noen prosent av de totale miljøgassutslippene her i verden og jeg vil påvirke denne prosentandelen minst mulig i negativ retning og ikke sløse med hverken folks tid eller unødig rabling eller sløsing av lagringsplass. Uansett, her er det beryktede bildet, fotograf = Jonas som forøvrig har tatt samtlige bildet i dette innlegget her som jeg nå sitter og skriver på. Jeg befinner meg ikke på noen av stedene nevnt her bortsett fra Pokhara som jeg akkurat nevnte nå nettop.

Rødt fort i Agra, overraskende lite folk der kl. 6 om morgenen.

I tillegg til dyr og relativt høyt galskapsnivå i trafikken ser man også masse interessante folk i India. Det er litt som å gå på karneval hvor alle tar på seg litt like kostymer, men fortsatt forskjellige nok til å være unike. Oransjkledde shivafans danser som russ etter en traktor full av høyttalere forbi en mann i håndklær mens sikher sitter med turbaner og diverse "babaer" kler seg i det de tenker folk i Nirvana har på seg.

En slags hellig mann i finstasen sin.

Ei kjerre, disse finner du på museum hjemme, her ser du de som regel under frukt og grønt.

Fra Orcha tok vi kanskje verdens lengste nattog til den hellige byen Varanasi hvor vanlig indisk galskap er satt i høygir. Togturen var ikke urovekkende lang, men antall vogner føltes nært tresifret, men dette er nok noe overdrevet av for kunstnerisk inntrykk. Det var fortsatt sykt lange greier det dere toget. Her i byen var vi så heldige å få se enda flere templer før vi tok turen til Ganges for å se på litt likvasking og brenning.

Solopgang over ganges, denne ukes kunstneriske innslag.

All helligheten i byen inspirerte oss til å rense bort noe noen "synder" så da muligheten bød seg tok vi den og hoppet uti den hellige elva. Strømmen var ganske sterk, men vi trøstet oss med at all møkka bestod for det meste av råtnende ting og kanskje avføring så det var greit. YOLO! En viss person i reisefølget (les; ikke med på neste bilde) turte ikke å bade da vannet ikke var mer enn 30 grader.

Ingenting er som et lite morgenbad.

Reisetips

• Orcha palace i Orcha er ganske fint når man først er der, jeg glemte visst å nevne det ovenfor.
  • Når du først er i Varanasi ta deg et bad i Ganges, elva er ganske skitten, men det er ikke så ille at en dusj ikke gjør deg ren igjen.
  • Får du tak i nattogbillett av relativt høy standard er dette en ypperlig måte å reise på i India, billigere billetter er noe mer usikkert.
  • Er du glad i sjokolade sm snickers e.l. Som snacks på lange bussturer Så kjøp så mange du kan når du først har muligheten. I India er det langt mellom kjente godsaker.

Nå er jeg kommet meg til Nepal og alt har roet seg kraftig ned, dette er mitt siste stopp før jeg vender tilbake til virkeligheten, men før den tid skal jeg en tur innom Base Camp på everest.