En utvidet smak av Kina

Nam nam

35 °C

Som vanlig ankom vi ankomstbyen via tog, fra Shanghai gikk turen til Xi'an, Kinas varmehovedstad som kanskje er mest kjent for å huse en gjeng knuste leirfigurer. Angjeldende figurer blir på folkemunne kalt "Terra-Cotta wariors" som har noe med jord, leire og krigere å gjøre. De omlag 8000 leirkrigerne tok ikke mer enn ca 37 år å lage og kostet kun 700 000 menneskeliv, noe som er svært raskt og etter de fleste HMS-regler Kina kunne skilte med på den tiden.

Top dogs.

Etter at gjeng (u)heldige bønder fant leirsamlinga en hang på syttitallet var så og si alle statuene knust, men etter møysommelig arbeid i de følgende 4 tiår har flittige arbeidere satt sammen en god del av hva de kaller verdens største puslespill. Da man ikke kan ha masse bønder vandre fritt rundt gamle leirkrigere ble de pent nødt til å flytte litt. Hva de driver med nå aner jeg ikke bortsett fra mannen som fant "åstedet" som for tiden jobber som signatør på besøkssenteret.

Meg og krigarane.

Xi'an inneholdt også en stor mur, men jeg glemte bildene derfra, det var en veldig varm sykkeltur som varte tre kvarter og en halv time å komme rundt hele greia. Vi spilte også litt basketball, spiste masse digg mat sammen på runde bord og sletta en hel del før vi dro videre mot Chongquing /Chong ching/.

Pyntegjenstand, kanskje litt stor til å ha i stua, men den hadde jo passa i en stor hage.

Fellesmiddag, kinesisk "fondue".

Et nytt nattog og vi var "plutselig" i Chongquing, dette var bare en stopp i noen timer, me vi hadde tid til å dusje og stikke til dyreparken for å se etter pandaer og andre utrydningstruede dyr i bur. Etter en noen liter væsketap og litt mere bussing var vi på Yangtze-elva og drakk litt øl.

på tur i dyreparken

Bambi i varmen. Kanskje det minst utrydningstruede dyret i parken.

Nedover elva søkte vi ly fra varmen i sola. Der var det vind som gjorde det mer overlevbart. Det var itte så mye å gjøre på båten annet en å spille majong og sånn så vi jorde det. I dette tilfellet betyr sånn å innta en ukjent mengde alkoholholdig drikke. For det meste av typen folkøl som søta bror kaller det.

Undring i solskinn

Tar du seg en svømmetur nedover elva møter du etterhvert på en noe omdiskutert, men udiskuterbart enorm demning kjent som "the three gorges dam". Verdens mestproduserende vannlraftanlegg, det går rykter om andre anlegg rundt om i verden med høyere makseffekt, men kilden (undertegnede) har kanskje funnet det på. Enten i underbevisstheten eller i bevisstheten, hvem vet, ikke jeg hvertfall eller kanskje jeg gjør det. Spør meg en annen dag eller gjør et raskt google-søk på temaet hvis du lurer. Temaet damanlegg altså, ikke hva jeg har og ikke har funnet på. Forøvrig går det ikke an å gjøre raske google-søk i Kina, bare trege sensurerte søk.

DSC01803.jpg DSC01787.jpg
Yangtze-elvas arbeidshester, nogle store tidevannsforskjeller i nevnte elv

Et lite reisefølge unna elva ankom vi omsider Yangshuo, den mest turistofiserte plassen i hele Kina. Det er forøvrig med rette da omhandlende by/tettsted/(norsk ord for villaage?)/sted tilbyr en mengde aktiviteter av typen relativt høy kvalitet. Vi startet der ballet med et kokkekurs hvor vi lærte å lage dumplings (dim sum) og et par andre retter med kjøtt i. Jeg er ingen fan av dumplings, men hvis du er av typen som liker vassne, smakløse og kronglete ting er det kanskje noe for deg.

Master chef, mintbassert storfe og sweet'n sour chicken.

Vi var innom markedet en tur for å se på frukt og grønt samt litt kjøttvarer, det det sies om Kina og spising av hund er visst ikle bare en "urban legend", her spiser de alt og menneskets beste venn er intet unntak.

thumb_IMG_0426.jpg thumb_IMG_0423.jpg
thumb_IMG_0425.jpg thumb_IMG_0424.jpg
Pyntegrønnsaker, bør helst spises også.

Dagen etter ble hele gjengen på 8 samt vår ceo med på sykkeltur rundt i nærområdet hvor det var masse stilige fjell med trær på. Vi tok oss et gjørmebad etterfulgt av et varmt bad i noen "hot springs" inni ei hule med masse lys i og kule skilt med dårlig oversettelse (se høyaktuelle bilder nedenfor).

We're on a bridge, lagbilde.

thumb_DSC01905.jpg thumb_DSC01904.jpg
thumb_DSC01903.jpg thumb_DSC01913.jpg
Diverse kinesisk lektyre av ikke nevneverdig høy kvalitet.

På "sykkelryggen", Kinas nest største idrett etter tuting.

På kvelden tok vi turen for p fiske litt, eller snarere se på fiskene ful. En gang for x antall år siden fant en glup fiskefyr ut at han kunne fange en gjeng fugler og få de til å fiske for han. Ved å knyte et strå rundt halsen dens klarer de ikke å svelge fisken helt noe som gjør det mulig for fiskekisen å "melke" ut fisken fra fuglens hals. Hvorfor fuglene ikke stiller av veit da foglarna.

IMG_6538.jpg IMG_6255.jpg
Fiskemenn, også kjent som fiskere.

Etter en ny kveld på druen passet det veldig bra å stå opp tidlig for å ta oss en god kajakktur nedover en eller annen elv ikke så langt unna byen. Koselig og overraskende avslappende gikk det hele for seg lenge nok til at vi rakk å komme for sent til utsjekkingssystemet fra hotellet.

En liten kajakktur skader ikke post fylla.

kan vi klatre denne?

Reisetips;

• Selv om det er ganske varmt er sykkelturen rundt Xi'ans bymur en fin opplevelse, men ikke glem at muren er hele 13-14 km så sett av en del tid.
  • Prøv "Hot Pot" hvis du har muligheten, god mat som du "koker" selv på bordet.
  • en sykkeltur i Yangshou, ikke nødvendigvis guidet, men gjerne guidet, er en kjempemessig måte å se byen og området rundt på.
  • "Comoranfisking" er veldig underholdende dog noe makabert.

Det var stort sett Kina for min del, snart hopper jeg på Facebook igjen og sjekker ut alle snapchattene som har akkumulert seg i løpet av de siste to ukene.

Håper du leste dette ekstremt viktige dokumentet
X's 'n O's
J-Lo!

Skrevet av Jon-Leo 23:54 Arkivert i Kina Tagged train panda xi'an yangtze yangshoo